بدون استفاده از نرم افزار آنتی ویروس جانبی می توانید از این 4 روش اسکن ویرویس برای سیستم خود استفاده کنید و برنامه های مخرب را به راحتی پیدا کند.

نحوه اسکن ویروس ها بدون خرید نرم افزار آنتی ویروس

شما همیشه باید بهترین برنامه آنتی ویروس را نصب کنید. اما می دانید که می توانید سیستم خود را بدون استفاده از هیچ نرم افزار آنتی ویروس جانبی اسکن کنید؟ این روش را در زرادخانه امنیتی خود استفاده کنید چون در سال 2020 حدود 60000 ویروس کامپیوتر شناخته شده، تروجان ها و کرم ها و حتی نرم افزارهای مخرب شناشاسیی شد و روند نشان می دهد که از مارس 2020 تعداد کل بد افزارهای جدید در سراسر جهان به 67766 میلیون برنامه رسیده است و این روندی صعودی است.

این روش های پیشگیرانه می توانند خط دفاعی دوم شما را تشکیل دهند. قبل از شروع؛ درک علائم سیستم آلوده بسیار مفید خواهد بود تا بلافاصله متوجه شوید که امنیت سیستم شما به خطر افتاده است.

علائم ویروسی شدن سیستم

ویروس کامپیوتری؛ دقیقا مانند ویروس آنفولانزا است و بسیار مسری است و حتی از انجام ساده ترین کارهای کامپیوتری جلوگیری می کند. به برنامه ها آسیب می رساند؛ فایل های سیستم را پاک می کند و عملکرد سیستم شما را مختل می کند.

تعیین وجود بدافزار همیشه کار ساده ای نیست چون خرابی سخت افزار و ناسازگاری سیستم هم می تواند همین مشکلات را ایجاد کند. با این حال؛ به دنبال این زنگ های هشدار باشد و بلافاصله سیستم خود را اسکن کنید:

  • عملکرد ضعیف سیستم
  • خرابی های مکرر برنامه
  • پیام های خطای غیرمعمول
  • مرورگر به طور مکرر هنگ می کند
  • کامپیوتر پاسخ نمی دهد.
  • سیستم ریستارت می شود.
  • باز شدن صفحاتی که آنها را کلیک نکرده اید.
  • دسترسی به فایل ها و برنامه ها امکان پذیر نیست.

کلاهبرداران اینترنتی و هکرها به اندازه کافی هوشمند هستند که بتوانند کدهای مخرب خود را هنگام کار روی سیستم شما پنهان کنند. بدافزار مدرن می تواند از دست انتی ویروس ها فرار کرده و به کامپیوتر شما نفوذ کنند بدون اینکه هیچ یک از علائم فوق را نشان دهد. تنها راه برای تعیین آلودگی سیستم شما اسکن و حذف دستی ویروس با استفاده از روش های زیر است.

#1 در Task Manager به دنبال فعالیت های غیر معمول باشید

Task Manager ویندوز اطلاعات دقیقی د مورد تمام فرآیندها و برنامه های در حال اجرا در سیستم شما را فراهم می آورد. با استفاده از این ویژگی می توانید به دنبال فعالیت های غیر معمولی که منابع سیستم شما را مصرف می کنند باشید. Task Manager را باز کنید و فرآیندها را بررسی کنید.

برای انجام این کار در منوی Start عبارت Task Manager را تایپ کنید و یا خیلی ساده کلیدهای Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید. همچنین می توانید کلیدهای Ctrl + Alt + Del را به طور همزمان فشار دهید و Task Manager را در پنجره جدید انتخاب کنید.

برای مشاهده همه فعالیت های سیستم روی سربرگ Processes کلیک کنید.

اگر لیست کوچکی را مشاهده کنید روی More Details کلیک کنید تا لیستی گسترده از فرآینده ها را مشاهده کنید.

فرآیندها را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال هر گونه فعالیت مشکوک باشید.

روی فعالیت مشکوک کلیک راست کرده و End Task را انتخاب کنید.

4 روش اسکن ویروس ها بدون خرید نرم افزار آنتی ویروس

ویرویس های کامپیوتری یا بدافزارها معمولا مقدار زیادی حافظه، پردازنده و منابع دیسک را استفاده می کنند. آنها معمولا نام های عجیب و غریبی دارند؛ اما می توانند نام فایل های مجاز را هم تقلید کنند تا موفق به شناسایی آنها نشوید. اگر به فرایندی مشکوک هستید کافیست که روی آن کلیک راست کنید و برای پیدا کردن جزئیات بیشتر در مورد برنامه؛ Search online را انتخاب کنید.

#2 برای اسکن ویروس از Windows Defender داخلی استفاده کنید

ویندوز 10 با یک برنامه داخلی Windows Defender همراه است که به طور مداوم سیستم شما را از نظر ویروس و بد افزار اسکن می کند. با این حال می توانید اسکن برنامه های مخرب را به طور دستی با برنامه انجام دهید. در ادامه نحوه انجام این کار به صورت مرحله به مرحله آورده شده است:

منوی Start را باز کنید و Settings را انتخاب کنید.

Update & Security را کلیک کنید و بعد از فهرست گزینه Windows Security را انتخاب کنید.

برای باز کردن پنجره اسکن گزینه Virus and Threat Protection را انتخاب کنید.

روی Scan Options کلیک کنید تا سه گزینه که شامل Quick Scan, Full Scan, Custom Scan است را مشاهده کنید.

گزینه مورد نظر را انتخاب کنید و برای اجرای اسکن دستی روی Scan Now ضربه بزنید.

4 روش اسکن ویروس ها بدون خرید نرم افزار آنتی ویروس

Windows Defender سیستم شما را برای پیدا کردن بدافزارها اسکن می کند و جزئیات اسکن را بر می گرداند. این برنامه یکپارچه همچنین به شما امکان می دهد در برابر تهدیدات اقدام کنید. با استفاده از Windows Defender می توانید هر تهدیدی را حذف، بازیابی، مسدود یا قرنطینه کنید.

#3 اسکن ویروس با Command Prompt

از آنجا که اکثر ویروس ها و برنامه های مخرب خود را در درایوها پنهان می کنند، می توانید با استفاده از Command Prompt ویژگی های پنهان فایل را آشکار کنید و بعد آن را حذف کنید. در ادامه نحوه حذف ویروس ها با استفاده از CMD آورده شده است:

در منوی Start ویندوز 10، CMD را تایپ کنید.

روی Command Prompt کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.

با استفاده از دستور X: به پارتیشن آلوده بروید؛ به جای X نام درایو آلوده خود را وارد کنید.

دستور attrib را تایپ کرده و اینتر بزنید.

attrib -s -r -h /s /d *.*

دستور dir را تایپ کنید تا تمام فایل ها و زیر شاخه ها را در درایو اختصاص داده شده مشاهده کنید.

4 روش اسکن ویروس ها بدون خرید نرم افزار آنتی ویروس

حالا به دنبال فایل های مشکوکی که نام انها حاوی کلماتی مانند Autorun و یک پسوند .inf باشید، با استفاده از دستور زیر برای حذف ویروس اقدام کنید

del infected file name

در دستور attrib، h ویژگی پنهان فایل را مشان می دهد، r ویژگی فقط خواندنی را نشان می دهد، در حالی که s فایل های کاربر را به فایل های سیستمی تغییر می دهد و /s از طریق مسیر جستجو را انجام می دهد و /d  تمام پوشه ها را جستجو می کند. بسیار مهم است که از CMD با احتیاط استفاده شود چون یک دستور اشتباه می تواند به فایل های مهم شما صدمه بزند.

#4 رجسیتری ویندوز را ویرایش کنید

Windows Registry یک پایگاه داده است که تنظیمات پیکربندی سخت افزار و نرم افزار سیستم را ذخیره می کند. همچنین به شما امکان می دهد ویروس را به صورت دستی از سیستم خود پاک کنید. با این حال، قبل از حذف ویروس از رجیستری باید آن را شناسایی کنید.

این مرحل کمی تخصصی است که نیاز به آشنایی با رجیستری ویندوز دارد. بنابراین به شما توصیه می کنیم که از این روش فقط در صورت اطمینان کامل از هویت ویروس استفاده کنید.

در ادامه نحوه استفاده از ویندوز رجیستری برای حذف ویروس آورده شده است:

عبارت Regedit را در منوی Start یا در پنجره Run وارد و اینتر کنید.

برای ورود به رجیستری روی Windows Registry کلیک کنید.

به HKEY_LOCAL_MACHINE بروید چون معمولاً بدافزارها در آنجا روی سیستم نصب می شوند.

حالا یک فایل مشکوک را در Registry زیر جستجو کنید:

Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion

به دنبال یک برنامه ناشناخته یا فایلی با نام گیج کننده بگردید و آن را به صورت آنلاین جستجو کنید تا بدافزار را تأیید کنید.

روی مدخل تایید شده کلیک راست کرده و آن را از رجیستری ویندوز حذف کنید.

4 روش اسکن ویروس ها بدون خرید نرم افزار آنتی ویروس

هنگام حذف ویروس در رجیستری ویندوز ، پیشنهاد می کنیم از فایل ها و برنامه های مهم بکاپ تهیه کنید. همچنین می توانید در مواقع اضطراری از نرم افزار بازیابی اطلاعات استفاده کنید اما مطمئن شوید که اطلاعات مهم خود را پاک نمی کنید تا دچار دردسر نشوید.

از سیستم شخصی خود در مقابل ویروس ها محافظت کنید

صرف نظر از اینکه چقدر محتاط هستید، نمی توانید خطر ویروسی شدن سیستم را کاملاً از بین ببرید. از این روش ها برای مقابله با تهدیدات بدافزار و محافظت از داده های ارزشمند خود در برابر چشم های کنجکاو استفاده کنید. و اگر روش های فوق کافی نیستند، ابزارهای آنتی ویروس را برای تقویت بیشتر خط دفاع سیستم خود نصب کنید.

منبع: makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *