در این راهنما ما نحوه اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی را به شما آموزش خواهیم داد.یک روش عالی برای نگه داشتن اسناد مکتوب مانند قراردادها، وصیت نامه ها، کتاب‌های ارزشمند و غیره، ذخیره کردن آنها به صورت دیجیتالی است. در این راهنما ما نحوه اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی را به شما آموزش خواهیم داد.

به طور معمول شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهایی که سازنده اسکنر یا پرینتر در سی دی همراه دستگاه ارائه می‌دهد کار چاپ یا اسکن اسناد خود را انجام دهید. شما حتی اگر این سی دی برنامه‌ها را در اختیار نداشته باشید می‌توانید از طریق سایت سازنده آنها را دانلود و نصب کنید.

به عنوان مثال اگر از پرینتر Expression Premium XP-7100 Epson استفاده می‌کند، علاوه بر درایورها، 8 ابزار جداگانه برای چاپ برچسب‌های سی دی، اسکن، بروزرسانی نرم افزار و موارد دیگر در سی دی وجود دارد. از آنجا که تولیدکنندگان مجموعه نرم افزارهای یکسانی را برای همه چاپگرها و اسکنرها ارائه نمی‌دهند در این راهنما از دو ابزار مبتنی بر ویندوز Microsoft Scan و Windows Fax and Scanاستفاده خواهد شد.

البته همیشه برای تجربه سفارشی شده در اسکنر خود، به طور پیش فرض نرم افزار سازنده خود را در اختیار دارید، اما اگر نمی‌خواهید ابزارهای جانبی را روی سیستم شخصی خود نصب کنید می‌توانید از این برنامه‌های مبتنی بر ویندوز استفاده کنید.

آیا اسکنر شما با ویندوز 10 سازگاری دارد؟

قبل از شروع آموزش باید چند نکته را بیان کنیم. اول اینکه سازنده اسکنر شما ممکن است درایورهای ویندوز 10 را تولید کرده باشد اما خود دستگاه ممکن است از این سیستم عامل پشتیبانی نکند.

به عنوان پرینتر همه کاره کانن مدل PANMA MG3520 که دارای یک اسکنر داخلی می‌باشد در ابزارهای بومی ویندوز ظاهر نمی‌شود و در حقیقت فقط با نرم افزار خود کانن کار می‌کند. ممکن است شما یک چاپگر یا اسکنر قدیمی داشته باشید که با ویندوز 10 کاملا سازگاری ندارد.

اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 با Microsoft Scan

این برنامه در واقع ارتقا برنامه قدیمی تر Microsoft Fax and Scan است. به لینک Windows Scan Microsoft Store بروید و روی دکمه آبی Get کلیک کنید. بعد از اینکه برنامه روی سیستم شما نصب شد روی دکمه Launch در پاپ آپ ویندوز 10 کلیک کنید.

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

شما همچنین می‌توانید از منوی Start به برنامه جدید دسترسی داشته باشید، کافیست عبارت Scan را تایپ کنید.

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

با باز کردن برنامه، اسکنر شما باید در سمت چپ لیست شود. همانطور که قبلا گفته شد در این راهنما ما از پرینتر همه کاره Epson Expression Premium XP-7100 استفاده خواهیم کرد. شما می‌توانید گزینه هایی مانند File Type یا لینک Show More را در اینجا مشاهده کنید. برای اسکن کردن این لینک را کلیک کنید.

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

ممکن است در شروع شما دسته Source را مشاهده کنید. از آنجا که پرینتر مورد استفاده ما دارای اسکنر تخت و فیدر اتوماتیک است هر دو گزینه برای اسکن اسناد در دسترس است. در این حالت تنظیمات پیش فرض به Auto-Configured ست می‌شود.

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

این تنظیمات Auto-Configured می‌تواند کار شما را محدود کند و شما فقط باید گزینه‌های File Type و Save File To را تعیین کنید. اگر در قسمت Source گزینه Flatbed را انتخاب کنید یا تنها مورد انتخابی شما باشد دو پزینه دیگر به لیست اضافه خواهد شد ( Color Mode و Resolution (DPI)).

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

در قسمت Color Mode می‌توانید تعیین کنید که سند را به صورت تمام رنگی یا سیاه و سفید اسکن کنید و در قسمت Resolution (DPI) هم می‌توانید وضوح اسکن را از 100 به 300 dpi تغییر دهید.

اگر شما در قسمت Source گزینه Feeder را انتخاب کنید دو گزینه در لیست ظاهر می‌شود. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است می‌توانید اندازه کاغذ (A4, Legal, یا Letter) را تعریف کنید و یا گزینه scan both sides را برای اسکن دو طرفه اسناد فعال و یا غیر فعال کنید.

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

با انتخاب هر سه گزینه Source شما در قسمت File Type چهار گزینه JPEG, PNG, TIFF, و Bitmapرا در اختیار دارید. فرمت‌های JPEG و TIFF معمولا نتایج با کیفیت بالایی را ارائه می‌دهند گرچه فایل‌های TIFF از پس زمینه ترنسپرنسی پشتیبانی می‌کنند.

فایل‌های PNG برای ارسال آنلاین ایده آل هستند و فایل‌های BMP تصاویری خام و بدون فشرده سازی هستند. در نهایت شما گزینه Save File To را مشاهده خواهید کرد که به طور پیش فرض روی Scans تنظیم شده است و اسناد اسکن شده را در پوشه Scans واقع در پوشه Pictures ذخیره می‌کند ( در واقع در مسیر C:UsersyouraccountPicturesScans).

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

با کلیک روی Scans فایل اکسپلورر ظاهر می‌شود. در اینجا می‌توانید یک پوشه جدید را ایجاد کنید و یا مکان فعلی را انتخاب کنید و روی دکمه Select Folder کلیک کنید. وقتی که آماده اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 شدید، سند خود را درون فیدر قرار دهید و یا درب اسکنر را بلند کنید و سند خود را رو به پایین روی شیشه قرار دهید و درب اسکنر را ببنید.

با انتخاب گزینه Flatbed به عنوان Source می‌توانید روی Preview کلیک کنید و پیش نمایشی از اسکن را مشاهده کنید. اگر در قسمت Source گزینه Feeder را انتخاب کرده باشید Preview ظاهر نخواهد شد.

آموزش اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 بدون نصب برنامه‌های جانبی سازنده

اسکن کردن اسناد در ویندوز 10 باWindows Fax and Scan

این برنامه برای اولین بار در ویندوز ویستا استفاده شد. برخلاف برنامه جدیدتر Microsoft Scan این نسخه تنظیمات دیگری را ارائه می‌دهد، به طور مثال این برنامه دارای یک ابزار داخلی برای ارسال اسکن به ایمیل شما است. شما می‌توانید برنامه Windows Fax and Scan را در پوشه Windows Accessories منوی Start پیدا کنید.

Windows Fax and Scan

بعد از باز شدن برنامه در نوار ابزار گزینه New Scan را کلیک کنید.

Windows Fax and Scan

در پنجره پاپ آپ New Scan مطمئن شوید که برنامه به اسکنر پیش فرض شما تنظیم شده است. اگر اسکنر مورد نظر شما انتخاب نشده است می‌توانید دکمه Change را کلیک کنید.

در مرحله بعد سه پروفایل “Photo,” “Documents,” یا “Last Used Settings” برای انتخاب وجود دارد. به عنوان یک گزینه می‌توانید Add Profile را کلیک کنید تا یک پروفایل سفارشی ایجاد کنید.

Windows Fax and Scan

 Source یا منبع اسکن خود را انتخاب کنید. مانند برنامه قبل لگر شما یک پرینتر با قابلیت فیدر دارید در اینجا به غیر از گزینه Flatbed دو گزینه دیگر “Feeder (Scan One Side)” و “Feeder (Scan Both Sides)”را شاهد خواهید بود.

 اگر چاپگر یا اسکنر شما از فیدر پشتیبانی می‌کند با انتخاب این گزینه‌ها می‌توانید تنظیمات اندازه کاغذ را مشاهده کنید، روی Paper Size کلیک کنید تا لیستی طولانی از اندازه کاغذ را مشاهده کنید.

Windows Fax and Scan

 در قسمت color format هم تعیین می‌کنید که اسکن به صورت رنگی، خاکستری و یا سیاه و سفید باشد و در قسمت file type می‌توانید از فرمت‌های BMP, JPG, PNG, یا TIFاستفاده کنید.

برای رزولوشن بالاترین تنظیماتی که می‌توانید داشته باشید 300dpi است اما می‌توانید این مقدار را به صورت دستی بالا و پایین کنید. به طور معمول هر چه رزولوشن بالاتر باشد وضوح تصاویر اسکن شده بهتر خواهد بود. در آخر هم روشنایی و کنتراست را تنظیم کنید.

Windows Fax and Scan

بعد از اتمام کار روی دکمه Preview کلیک کنید تا پیش نمایش فایل را قبل از اسکن شدن مشاهده کنید. اگر پیش نمایش مناسب به نظر می‌رسد دکمه Scan را کلیک کنید. در غیر این صورت تنظیمات خود را مجددا انجام دهید و پیش نمایش را کلیک کنید، وقتی از تنظیمات راضی شدید دکمه اسکن را کلیک کنید.

Windows Fax and Scan