همانطور که می‌دانید علاوه بر تجهیزات اکتیو شبکه، شما در زیر ساخت شبکه خود از انواع تجهیزات پسیو شبکه هم استفاده می‌کنید. این تجهیزات در بهره وری و کیفیت شبکه شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

شبکه پسیو چیست؟

شبکه پسیو نوعی شبکه کامپیوتری است که در آن هر گره بر اساس عملکرد یا فرایند از پیش تعریف شده کار می‌کند. شبکه‌های پسیو؛ هیچ کد یا دستورالعمل خاصی را در هر گره اجرا نمی‌کند و رفتار آنها را به صورت پویا تغییر نمی‌دهند.

شبکه پسیو یکی از متداول ترین انواع شبکه است که در اکثر محیط‌های شبکه پیدا می‌شود. این امر مستلزم آن است که کل زیرساخت شبکه قبل از بهره برداری؛ از قبل طراحی و پیکربندی شده باشد. وقتی یک بسته از یک گره شبکه  به یک شبکه پسیو دیگر انتقال داده می‌شود؛ آن گره فقط عملیات پیکربندی شده را در آن انجام می‌دهد. روتر نمی‌تواند کدی که در داده‌های بسته ارسال شده وجود دارد را اجرا یا پردازش کند. ماهیت پسیو روتر مربوط به جداول مسیریابی یا مدخل‌های آن است که فقط به صورت دستی توسط مدیر یا از طریق روترهای همسایه به روز می‌شوند.

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه روی داده‌های شبکه؛ تاثیر مستقیمی نمی‌گذارد؛ بلکه نقش خود را در افزایش سرعت، پایداری و امکان توسعه شبکه نشان می‌دهند. همانطور که می‌دانید در بستر شبکه اطلاعات از طریق کابل مسی؛ فیبر نوری؛ پچ کورد یا سایر رسانه‌های مشابه انتقال داده می‌شوند. با انتخاب درست هر یک از این تجهیزات پسیو می‌توانید به سرعت و پهنای باند شبکه مناسبی دست پیدا کنید. در ادامه فروشگاه اینترنتی نارستان شما را با انوع تجهیزات پسیو شبکه آشنا خواهد کرد.

کابل شبکه

کابل شبکه یکی از مهمترین تجهیزات پسیو شبکه است که به طور کلی در سه نوع کابل کواکسیال؛ کابل زوج به هم تابیده و کابل فیبر نوری وجود دارد. در شبکه هاب محلی امروزی؛ کابل زوج به هم تابیده محبوب ترین نوع کابل کشی است؛ اما استفاده از کابل فیبرنوری به ویژه در شبکه‌های با عملکرد بالا در حال افزایش است. کابل کواکسیال معمولا برای دسترسی به اینترنت کابلی استفاده می‌شود. در ادامه کمی بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یکی هادی داخلی دارد. این هادی توسط یک لایه عایق احاطه شده است و بعد توسط یک شیلد یا محافظ رسانای دیگر احاطه می‌شود که باعث می‌شود این کابل در برابر تداخل خارجی مقاوم باشد. این نوع کابل کشی در دو نوع ضخیم و نازک وجود دارد. حداکثر سرعت انتقال هر دو نوع 10 مگابیت در ثانیه است. کابل کواکسیال قبلا در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه بیشتر از کابل زوج به هم تابیده استفاده می‌شود.

کابل زوج به هم تابیده یکی از تجهیزات پسیو شبکه

یک کابل زوج به هم تابیده دارای چهار جفت سیم است. این سیم‌ها برای کاهش تداخل متناوب و تداخل خارجی دور یکدیگر تاب خورده اند. این نوع کابل کشی در شبکه‌های فعلی رایج است. کابل‌های زوج به هم تابیده را می‌توان برای کابل کشی تلفن و شبکه استفاده کرد. دو نسخه از کابل زوج به هم تابیده وجود دارد که شامل UTP ( زوج به هم تابیده بدون شیلد یا محافظ) و STP (کابل زوج به هم تابیده شیلد شده) می‌شود. تفاوت این دو کابل در این است که STP دارای یک لایه عایق اضافی است که از داده‌ها در برابر تداخل خارجی محافظت می‌کند.

یک کابل زوج به هم تابیده از کانکتور 8P8C استفاده می‌کند که گاهی اوقات به اشتباه به عنوان کانکتور RJ45 شناخته می‌شود.

کابل فیبر نوری

در این نوع کابل ها؛ از فیبرهای نوری برای انتقال داده‌ها به صورت سیگنال‌های نور استفاده می‌شود. این کابل‌ها رشته‌های شیشه ای دارند که توسط ماده ای روکش دار احاطه شده اند. این نوع کابل می‌تواند طول بیشتر از هر نوع کابل دیگری را پشتیبانی کند. کابل‌ها از تداخل الکترومغناطیسی نیز مصون است. فیبر نوری مزایای بسیاری را نسبت به سایر روش‌ها ارائه می‌دهد اما عیبی که دارد گران بودن آن است. به طور کلی دو نوع کابل فیبر نوری وجود دارد:

  • فیبر تک حالت (SMF) که فقط از یک پرتوی نور برای انتقال داده استفاده می‌کند و مسافت‌های طولانی تری را پشتیبانی می‌کند.
  • فیبر چند حالته (MMF) که از چندین اشعه نور برای انتقال داده استفاده می‌کند اما مسافت کمتر از SMF را پشتیبانی می‌کند.

چهار نوع کانکتور که معمولا استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ST (اتصال مستقیم)
  • SC (اتصال مشترک)
  • FC (اتصال فیبری)
  • LC (اتصال شفاف)

پچ کورد یا کابل پچ یکی از تجهیزات شبکه پسیو

پچ کورد یا کابل پچ در هر دو انتهای خود کانکتور دارند. یک پچ کورد فیبری گاهی اوقات به عنوان جامپر شناخته می‌شود.  کابل پچ در شبکه‌های محلی LAN استفاده می‌شوند و برای اتصال سوئیچ‌های شبکه به سرورها؛ پرتال‌های ذخیره سازی و نظارت به کار می‌روند. این کابل‌ها بخش جدایی ناپذیری از سیستم کابل کشی ساختار یافته در نظر گرفته می‌شوند. پچ کوردها یا با مس جامد یا رشته ای ساخته می‌شوند. به دلیل اتلاف بالقوه سیگنال؛ طول کابل معمولا کمتر از کابل‌های اتصال است. کابل پچ فیبری نوعی کابل فیبر نوری است که هر دو انتهای آن با کانکتورها بسته شده اند. این کلاهک‌ها اجازه می‌دهند تا سیم به طور مداوم به یک سوئیچ یا سایر دستگاه‌های ارتباطی یا کامپیوترها متصل باقی بماند. از کابل فیبر نوری برای اتصال فرستنده؛ گیرنده؛ و باکس ترمینال هم استفاده می‌شود.

کیستون: تجهیزات پسیو شبکه

کیستون یا پریز شبکه اتصالات ماژولی هستند که برای ارتباط داده و سیم کشی LAN استفاده می‌شوند. این کانکتور مادگی است و معمولا در پچ پنل یا پنل دیواری نصب می‌شوند و به کانکتور نر متصل می‌شود که پلاگین کیستون نامیده می‌شود. ماژول کیستون؛ برای نصب انواع مختلف پریز برق ولتاژ پایین استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند برای نصب اتصالات نوری در پنل دیواری یا پچ پنل استفاده شود.

به کیستون جک کیستون هم گفته می‌شود چون جک شبیه به کیستون معماری است و درست مانند جک دیواری استاندارد RJ-11 که برای اتصال تلفن؛ دستگاه فکس و سیستم‌های شماره گیری استفاده می‌شود.

مزیتی که این تجهیزات پسیو شبکه ارائه می‌دهند این است که از یک پنل می‌توان برای نصب انواع مختلفی از جک‌های کیستون به دو شکل محافظ دار یا بدون محفظ استفاده کرد. آنها همچنین می‌توانند انواع مختلف سیم یا کابل، انواع مختلف هادی‌ها را در خود جای دهند. جک‌های کیستون محافظ دار به محافظت از داده‌ها در برابر تداخل الکترومغناطیسی کمک می‌کنند.

تجهیزات پسیو شبکه : پچ پنل

پچ پنل یکی دیگر از تجهیزات پسیو شبکه است که از چند پورت برخوردار است و به سازماندهی گروهی از کابل‌ها کمک می‌کند. هر یک از این پورت‌ها دارای یک سیم است که به مکان دیگری می‌رود. پچ پنل‌ها می‌توانند بسیار کوچک باشند و فقط چند پورت داشته باشند و یا می‌توانند بسیار بزرگ باشند و صدها پورت را ارائه دهند. پچ پنل‌ها همچنین می‌توانند برای کابل‌های فیبر نوری؛ کابل‌های Cat5؛ کابل‌های RJ45 و بسیار دیگری از کابل‌ها تنظیم شوند.

پچ پنل‌ها دستگاه‌های مختلف IT را به یکدیگر متصل می‌کنند. آنها در محیط‌های مختلفی قرار داده می‌شوند. درک نقشی که این تجهیزات پسیو شبکه می‌توانند ایفا کنند؛ به شما کمک می‌کنند تا تعیین کنید آیا دیتاسنتر شما به پچ پنل نیاز دارد یا خیر. هر پورت در یک پچ پنل به مکان متفاوتی می‌رود برای اتصال به شبکه دیگر؛ هر پنل تمام اتصالات را به هم پیوند می‌دهد.

تجهیزات شبکه پسیو : رک شبکه

رک شبکه یک شاسی قاب فلزی است که دستگاه‌های مختلف شبکه‌های کامپیوتری و سخت افزار سرور را در خود جای می‌دهد؛ سازمان دهی می‌کند؛ و محافظت می‌کند. اصطلاح شبکه به رک هایی اشاره دارد که در واقع این نوع سخت افزار را در خود جای داده اند. برخی از رک‌های شبکه، سرورها و سایر سیستم‌های کامپیوتری را در خود جای می‌دهند؛ گرچه برخی از آنها با توجه به نوع خاصی از دستگاه‌ها طراحی شده اند. این رک با ایمن سازی با سایر سخت افزارها کار می‌کنند و تجهیزات را در جای خود نگه می‌دارند. همچنین می‌توانید این تجهیزات را با استفاده از انواع خاصی از ریل‌ها مانند ریل‌های سوئیچ و رک‌ها مانند رک‌های سوئیچ نصب کنید.

تجهیزات پسیو شبکه : ترانک و داکت

به محفظه‌های پلاستیکی به برای عبور دادن انواع کابل از آنها استفاده می‌شود؛ ترانک و داکت گفته می‌شود. با خرید ترانک و داکت می‌توانید از شلوغی‌های محیطی جلوگیری کنید. این دو محفظه عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهند و تنها در پهنا تفاوت دارند. برای عبور کابل‌های بیشتر ترانک‌ها فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. داکت‌ها تعداد کمتری از کابل‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. این تجهیزات پسیو شبکه از مواد مختلفی ساخته می‌شوند؛ اما به طور معمول بیشتر از پلاستیک استفاده می‌شود چون منعطف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *