انتخاب کابل انتقال صدا مناسب برای دستگاه گاهی اوقات می‌تواند مشکل باشد. ما تلاش می‌کنیم، در این مقاله‌ی راهنمای خرید کابل صدا از نارستان، برخی از مشکلات و سردرگمی‌های انتخاب و خرید کابل صدای مناسب را کاهش دهیم. برای به حداکثر رساندن کیفیت صدای دستگاهتان و به حداقل رساندن نویز، مهم است که بفهمید هر کابل برای چه کاربردی مناسب است. اگر بعد از خواندن این مقاله هنوز هم در انتخاب کابل خود مشکل داشتید، می‌توانید با شماه‌ی 28425670(021) تماس برقرار کنید و با کمک مشاورین ما کابل انتقال صدای مناسب برای دستگاه‌هایتان خریداری کنید.

راهنمای خرید کابل صدا

کابل‌های صوتی می‌توانند از نظر مفهومی چیز ساده‌ای به نظر برسند، تا زمانی که تصمیم به خرید یکی از آن‌ها نداشته باشید، متوجه نمی‌شوید که چه اطلاعاتی را راجع به کابل انتقال صدا نمی‌دانید. اگرچه ممکن است آنها کم هیجان‌ترین اجزای استودیوی شما باشند، اما از مهمترین آنها هستند.

کابل های نامتعادل (Unbalanced)

کابل‌های نامتعادل دارای دو سیم هادی هستند، یک سیم داغ که سیگنال را حمل می‌کند و یک سیم زمین که به یک پوشش عایق متصل است. سیم زمین به عایق‌سازی سرب داغ از تداخلی که باعث زمزمه و سایر صداها می‌شود، کمک می‌کند. کابل‌های ابزار معمولاً مانند بسیاری از کابل‌های پچ نامتعادل هستند. از آنجایی که کابل‌های بلند نامتعادل بیشتر مستعد مشکلات نویز هستند، طول آن باید کمتر از 8 متر باشد.

کابل های متعادل (Balanced)

برای کاهش نویز، کابل‌های متعادل کننده سیگنال دوم را اضافه می‌کنند که به آن هادی سرد یا منفی می‌گویند. هر دو هادی سیگنال‌های یکسانی را که 180 درجه با یکدیگر خارج از فاز هستند، ارسال می‌کنند. با افزایش ولتاژ سیگنال در سیم داغ، ولتاژ سیگنال سیم سرد کاهش می‌یابد و دقیقاً سیگنال داغ را به صورت معکوس منعکس می‌کند. هر صدایی که در هر دو خط مشترک باشد از فاز خود خارج می‌شود و از طریق فرآیندی  حذف می‌شود. کابل‌های متعادل اغلب دارای کانکتورهای XLR یا TRS هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در حالیکه در بعضی موارد کابل‌های متعادل و نامتعادل قابل تعویض هستند، دستگاه‌هایی که به آن وصل می‌کنید، اغلب تعیین می‌کنند که کدام نوع مورد نیازشان است. به عنوان مثال، میکروفون‌ها معمولاً به کابل‌های متعادل نیاز دارند، مانند جعبه‌های تزریق مستقیم (direct injection یا به اختصار D.I) که امکان اتصال مستقیم یک ابزار یا سایر دستگاه‌های سطح خط را به یک تخته میکس یا ضبط‌کننده می‌دهد. هنگامی که به کابل‌کشی طولانی‌تری نیاز دارید، کابل‌های متعادل به شما اطمینان می‌دهند که از سیگنال بدون نویز بهره ببرید.

راهنمای خرید کابل صدا - کابل‌های متعادل و نامتعادل

راهنمای خرید کابل صدا و رایجترین کابل های صدا

هدف اصلی کابل، انتقال سیگنال الکتریکی از یک قطعه به قطعه دیگر بدون کاهش قابل توجه سیگنال یا ایجاد نویز است. انواع مختلفی از کابل‌ها وجود دارد که مشخصات و ویژگی‌های آنها ممکن است، گیج کننده باشد؛ اما در نهایت، شما کابل‌هایی نیاز دارید که انعطاف‌پذیر، بادوام و دارای سخت‌افزار با کیفیت و اتصالات خوب لحیم شده باشند. شما کابل‌هایی نیاز دارید که طول کافی داشته باشند، اما بیش از اندازه هم بلند نباشد؛ هر چه کابل طولانی‌تر باشد، در معرض نویز و تخریب سیگنال بیشتری قرار می‌گیرد. از نظر عملکرد، چهار نوع کابل اصلی وجود دارد:

  • کابل‌های ابزار (Instrument)
  • کابل‌های پچ (Patch)
  • کابل‌های میکروفون (Microphone)
  • کابل‌های بلندگو (Speaker)

راهنمای خرید کابل صدا برای ابزارآلات موسیقی

یک کابل ابزار، گیتار، بیس، کیبوردموسیقی یا سایر سازهای الکترونیکی را به یک تقویت کننده یا پیری‌امپ(preamp) که برای اتصال مستقیم یک ساز در نظر گرفته شده است، متصل می‌کند. این نوع از کابل‌ها برای حمل سیگنال‌های ولتاژ پایین طراحی شده‌اند و اغلب دارای کانکتورهای فیش تلفن 1/4 اینچی هستند. بسته به محل جک خروجی دستگاه شما، ممکن است یک جک نر با کانکتور مستقیم یا راست بخواهید. در هنگام خرید کابل، به خاطر داشته باشید که کارکرد کابل‌های بلندتر بیشتر در معرض تداخل است.

راهنمای خرید کابل صدا برای ابزارآلات موسیقی

کابل‌ پچ

اصطلاح کابل پچ(patch) به طور کلی هر کابلی را توصیف می‌کند که اجزای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. آنها اغلب طول بسیار کوتاهی دارند و ممکن است در یک PA یا تنظیمات ضبط برای اتصال دنده‌ها یا پیوند دادن پدال‌های افکت به یکدیگر در یک زنجیره سیگنال استفاده شوند. آنها ممکن است بسته به هدفشان هادی متعادل یا نامتعادل داشته باشند و می‌توانند انواع مختلفی از اتصال دهنده‌ها از جمله XLR، تلفن 1/4 اینچی، TRS یا RCA داشته باشند.

راهنمای خرید کابل صدا - کابل پچ

کابل میکروفون

کابل‌های میکروفون دارای پوشش محافظ و متعادل هستند و معمولاً یک کانکتور نر XLR در یک طرف و یک کانکتور مادگی XLR در طرف دیگر دارند. برخی از کابل‌های میکروفون دارای یک TRS، یک فیش کوچک یا کانکتور USB در انتهای قسمت اتصال به کابل هستند تا مستقیماً به کارت صدای کامپیوتر، DAW یا دستگاه ضبط دیجیتال متصل شوند. علاوه بر اتصال یک میکروفون به یک سیستم صوتی، کابل‌های میکروفون اغلب به‌عنوان کابل‌های پچ بلندتر و متعادل استفاده می‌شوند؛ به عنوان مثال برای اتصال یک میکس برد به بلندگوهای برقی. آنها همچنین می‌توانند برای اتصالات D.I بین یک ساز و یک کنسول میکس و همچنین برای افکت‌های نور با قابلیت کنترل DMX استفاده شوند.

راهنمای خرید کابل صدا - کابل میکروفون

کابل بلندگو

کابل بلندگو یک کابل نامتعادل است و معمولاً هادی بسیار سنگین‌تری نسبت به کابل ابزار یا کابل میکروفون دارد. کابل‌های بلندگو به سیم‌های بزرگتری نیاز دارند؛ زیرا سیگنال های ولتاژ بسیار بالاتری را حمل می‌کنند. آنها می‌توانند تلفن 1/4 اینچی، دوشاخه موزی (که کانکتورهای MDP نیز نامیده می‌شود)، پایه اتصال (که معمولاً در امپلی‌فایرهای استریو یافت می‌شود) یا کانکتورهای Speakon داشته باشند.

راهنمای خرید کابل صدا بلندگو

کابل زنجیره ای دیزی

گیتاریست‌ها و نوازندگان بیس که از جعبه‌های stomp با افکت‌های متعدد به عنوان بخشی از زنجیره سیگنال خود استفاده می‌کنند، مخاطبان اصلی این کابل‌ها هستند. این کابل طراحی شده تا به راحتی چندین افکت گیتار را در یک زنجیره به هم متصل کرده و قدرت دهد، مجموعه وسیعی از پیکربندی‌ها را پیدا خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تا صفحه پدال خود را مرتب نگه‌دارید و تمام جلوه‌های شما به خوبی کار کنند.

راهنمای خرید کابل صدا زنجیره‌ای دیزی

اتصالات آنالوگ

در اینجا نگاهی اجمالی به شش نوع از رایج‌ترین کانکتورهایی که در انتهای همه این کابل‌ها خواهید دید، داشته‌ایم: TS، RCA، دوشاخه‌های موزی، و Speakon برای اتصالات نامتعادل، و TRS و XLR برای اتصالات متعادل هستند؛ ما همچنین چند کانکتور دیگری که خیلی رایج نیستند، اما ممکن است با آنها برخورد کنید را بیان کرده‌ایم.

TS

TS مخفف کانکتورهای “Tip, Sleeve” است. در پیکربندی‌های 1/4 و 1/8 اینچی موجود هستند و دارای دو هادی برای عملکرد نامتعادل هستند و برای کابل‌های پچ، ابزار و بلندگو استفاده می‌شوند. یک حلقه عایق بین نوک فیش و Sleeve وجود دارد. کانکتورهای TS اغلب به عنوان کانکتورهای یک چهارم اینچی (با توجه به قطر Sleeve) یا جک‌های تلفن (زیرا آنها در ابتدا برای تابلوهای تلفن ساخته شده بودند) نامیده می‌شوند. کابل‌های TS ممکن است به عنوان کابل‌های گیتار نیز شناخته شوند.

اتصالات آنالوگ

TRS

یک کانکتور “Tip, Ring, Sleeve” شبیه یک کانکتور استاندارد TS است، اما دارای یک بخش اضافی در محور به نام حلقه یا همان Ring است. این طراحی امکان اتصال دو سیم به اضافه یک زمین را می‌دهد. اینها برای کابل‌های متعادل، استریو و به عنوان یک کانکتور که سیگنال‌های ورودی و خروجی را کنترل می‌کنند، استفاده می‌شوند. کانکتورهای TRS اغلب در کابل‌های Y یافت می‌شوند که به عنوان جک‌های درج میکسر استفاده می‌شوند که سیگنال‌های ورودی را با یک هادی و سیگنال‌های خروجی را با دیگری کنترل می‌کنند.

اتصالات آنالوگ

RCA

کانکتورهای RCA بیشتر در تجهیزات استریو استفاده می‌شوند. در سیستم‌های PA اغلب برای اتصال یک پخش کننده سی‌دی استریو یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی به برد میکس استفاده می‌شود. آنها معمولاً از یک جفت سیم تشکیل شده‌اند که با انتهای جداگانه‌ای که رنگی برای کانال‌های چپ و راست در دستگاه‌های استریو کدگذاری شده‌اند.

اتصالات آنالوگ

آنها همچنین با ورودی و خروجی های aux و tape استفاده می‌شوند. برخی از میکسرها نیز دارای خروجی RCA برای اتصال به دستگاه ضبط هستند. کابل‌های RCA ممکن است، در دستگاه‌های S/PIDF نیز استفاده شوند. RCA از شرکت رادیویی آمریکا گرفته شده است، شرکتی که این طرح را در دهه 1940 معرفی کرد. کانکتورهای RCA گاهی اوقات به عنوان کانکتورهای فونو (phono connectors) نیز شناخته می‌شوند؛ زیرا برای اتصال صفحات گردان استفاده می‌شوند.

دوشاخه موزی (Banana Plugs)

دوشاخه‌های موزی کانکتورهای دو شاخه‌ای هستند که برای اتصال ایمن سیم‌های صوتی به آمپرها، بلندگوها و سایر تجهیزات صوتی استفاده می‌شوند. سیم‌هایی که به کانکتورهای موزی ختم می‌شوند، به جای لحیم کاری با پیچ‌های قفلی در جای خود ثابت می‌شوند که در صورت نیاز امکان تعمیر سریع و ساده را فراهم می‌کنند.

اتصالات آنالوگ

اتصال دهنده های Speakon

کانکتورهای Speakon برای اتصال بلندگوها، آمپرها و مانیتورها به سیستم های PA استفاده می‌شوند. آنها نسبت به TS و کانکتورهای دوشاخه موزی محبوبیت بیشتری پیدا کردند، زیرا در جای خود قفل می‌شوند و بنابراین نمی‌توانند به طور تصادفی جدا شوند. Speakon یک علامت تجاری ثبت شده از Neutrik است، اما شرکت‌های دیگر محصولات سازگار را تولید می‌کنند که اغلب به عنوان اتصالات پیچشی توصیف می‌شود.

اتصالات آنالوگ

XLR

کانکتورهای XLR دارای سه پایه برای مثبت، منفی و زمین هستند. آنها بیشتر در کابل‌های میکروفون استفاده می‌شوند، اما می‌توانید آنها را در کابل‌های پچ متعادل و با تجهیزات روشنایی دارای DMX نیز مشاهده کنید.

اتصالات آنالوگ

مینی جک 1/8 اینچی

این جک‌ها می‌توانند TS یا TRS باشند. آنها اغلب در تجهیزات ضبط دیجیتال و کارت‌های صدا در جایی که یک جک کوچک مورد نیاز است، استفاده می‌شوند. آنها همچنین در هدفون‌های سبک وزن، کابل‌های ابزاری که به فرستنده‌های بدنه سیستم‌های بیسیم وصل می‌شوند و بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شوند.

D-Subminiature

اغلب به عنوان D-Sub نامیده می‌شود که مخفف D-Subminiature است. این اتصالات چند پین هستند که معمولا در تجهیزات صوتی حرفه‌ای آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌شوند. کانکتورهای D-Sub در پیکربندی‌های 9، 15، 25، 37 و 50 پین ارائه می‌شوند. D-Sub اندازه DB25 معمولاً توسط برخی از مارک‌های صوتی (Tascam و دیگران) برای I/O آنالوگ/دیجیتال استفاده می‌شود. میکسرهای Mackie از استاندارد DB25 برای اتصال به رابط FireWire استفاده می‌کنند.

اتصالات آنالوگ

اتصالات صوتی دیجیتال در راهنمای خرید کابل صدا

در ادامه‌ی راهنمای خرید کابل صدا برخی از رایج‌ترین کابل‌ها و کانکتورهای صوتی دیجیتال مورد نیاز برای اتصال میکسرهای دیجیتال، ضبط‌کننده‌ها، پری امپ‌ها و DAW (ایستگاه‌های کاری صوتی دیجیتال) هستند.

نکته: در بسیاری از موارد، لوازم دیجیتال از کابل‌هایی استفاده می‌کنند که شبیه همتایان آنالوگ XLR یا RCA خود هستند. در حالی که این کانکتورها ممکن است یکسان به نظر برسند، کابل‌ها اغلب برای مقاومت‌های متفاوتی طراحی شده‌اند و با آنالوگ‌های مشابه خود قابل تعویض نیستند.

راهنمای خرید کابل صدا MIDI

کابل‌های MIDI که خلاصه شده‌ی عبارت (Musical Instrument Digital Interface cables)، به ابزارهای الکترونیکی اجازه می‌دهند تا با دستگاه‌های جانبی ارتباط برقرار کنند. آنها صدای واقعی را منتقل نمی‌کنند، اما با سیگنال دادن به هر جنبه از اجرای موسیقی، فناوری MIDI صدا را در ماژول دریافت کننده تعریف می‌کنند. کابل‌های MIDI همچنین می‌توانند عملکردهای کنترلی را به نرم‌افزار و ترکیب کننده ها یا همان سینت‌سایزرها (synthesizers) انتقال دهند، بنابراین می‌توانید صدا و صداها را با یک سطح کنترل از راه دور کنترل کنید.

راهنمای خرید کابل صدا USB

کابل‌های USB (Universal Serial Bus) برای اتصال همه چیز از چاپگر تا تجهیزات صوتی دیجیتال استاندارد شده‌اند. کابل های USB دارای کانکتورهای Type A، Type B، Mini-A، Micro-A، Mini-B، Micro-B یا Type C در یک سمت و یک کانکتور مخصوص دستگاه در سمت دیگر هستند. کابل‌های USB می‌توانند به عنوان منبع تغذیه برای برخی از دستگاه‌ها نیز استفاده شوند. آخرین نسخه، USB 3.0، به طور قابل توجهی سریعتر از USB 2.0 است و می‌تواند تفاوت زیادی در به حداقل رساندن تاخیر در هنگام اجرا و پخش استودیویی موارد پیچیده ایجاد کند.

اتصالات صوتی دیجیتال در راهنمای خرید کابل صدا

راهنمای خرید کابل صدا FireWire

سه نوع کانکتور FireWire وجود دارد: 4 پین، 6 پین و 9 پین. کانکتور 4 پین یا FW400 اطلاعات را با سرعت 400 مگابیت در ثانیه منتقل می‌کند. کانکتور 6 پین کمی بزرگتر دارای سرعت انتقال یکسان است، اما برق DC را نیز تامین می‌کند. کانکتور 9 پین یا FW800 داده‌ها را دو برابر سریعتر انتقال می‌دهد و همچنین برق را تامین می‌کند.

اتصالات صوتی دیجیتال در راهنمای خرید کابل صدا

Thunderbolt

Thunderbolt با اسم رمز اصلی Light Peak، یک رابط سخت‌افزاری است که امکان اتصال دستگاه‌های جانبی مختلف از جمله برخی تجهیزات صوتی حرفه‌ای را با استفاده از کانکتور Mini DisplayPort (MDP) به رایانه‌ها می‌دهد. اگرچه این رابط در ابتدا محدود به محصولات اپل مانند مک‌بوک پرو بود، اما می‌توان آن را با سایر استانداردهای صوتی مانند کارت‌های گرافیک PCIe با استفاده از آداپتورهای HDMI پیاده سازی کرد.

استاندارد گذرگاه برق رایانه لایتنینگ توسط اپل در سال 2012 برای جایگزینی کانکتورهای 30 پینی که قبلاً در دستگاه‌های تلفن همراه اپل استفاده می‌شد، معرفی شد. با افزایش نقش برنامه‌های iOS و Android در مراحل مختلف تولید صدا و اجرای دی‌جی، اپل و سایر سازندگان آداپتورهای مختلفی را ارائه می‌کنند که امکان ادغام دستگاه‌های تلفن همراه مجهز به لایتنینگ را فراهم می‌کنند. از جمله این‌ها می‌توان به کارت‌های USB، HDMI، VGA و SC اشاره کرد.

HDMI

HDMI مخفف عبارت High-Definition Multimedia Interface به معنی رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا، به استانداردی برای اتصال لوازم الکترونیکی مانند پخش کننده‌های DVD و Blu-Ray به تلویزیون تبدیل شده است. توانایی آن در انتقال سیگنال‌های ویدئویی و صوتی غیرفشرده منجر به استفاده در تجهیزات صوتی حرفه‌ای شده است. پنج نوع کانکتور (نوع A تا نوع E) وجود دارد که هر کدام با پیکربندی پین‌های منحصربه‌فرد هستند.

کابل های نوری و کانکتورها در راهنمای خرید کابل صدا

کابل‌های نوری صدای دیجیتال را به صورت پالس‌های نور منتقل می‌کنند که تقریباً به طور کامل در برابر تداخل مصون هستند. آنها قادر به پخش صدای فراگیر هستند، اما نمی‌توانند فرمت‌های با وضوح بالاتر مانند دیسک‌های Blu-Ray را مدیریت کنند. رابط نوری ADAT (Alesis Digital Audio Tape) که بیشتر با نام ADAT Lightpipe شناخته می‌شود، استاندارد پذیرفته شده‌ای برای انتقال صدای دیجیتال روی کابل‌های نوری است. این هشت کانال صوتی دیجیتال را روی یک کابل مخصوص با کانکتور ADAT مخصوص Alesis منتقل می‌کند.

کابل های نوری و کانکتورها

S/PDIF

فرمت رابط دیجیتال Sony/Philips (S/PDIF) صدا را در فواصل کوتاه‌تر خروجی می‌دهد. این کانکتورها از کابل‌های نوری یا کواکسیال استفاده می‌کنند. کابل‌های کواکسیال از نظر کیفیت مشابه کابل‌های نوری هستند، اما کمتر رایج هستند. آنها از اتصال دهنده‌های RCA استفاده می‌کنند، اما این کابل‌ها با کابل‌های RCA آنالوگ قابل تعویض نیستند.

اتصالات BNC

کانکتورهای Bayonet Neill-Concelman در ابتدا برای مصارف نظامی طراحی شده بودند، اما امروزه معمولاً در تجهیزات تست صوتی و تصویری استفاده می‌شوند. کانکتور به سبک سرنیزه با کابل‌های کواکسیال مینیاتوری در تجهیزات فرکانس رادیویی و تجهیزات ویدئویی استفاده می‌شود.

کابل های نوری و کانکتورها

TDIF

Tascam Digital Interconnect Format یک رابط فرمت اختصاصی نامتعادل است که حداکثر هشت کانال صدای دیجیتال را ارسال یا دریافت می‌کند. اتصال دو طرفه به این معنی است که فقط یک کابل برای اتصال هشت ورودی و خروجی یک دستگاه سازگار به دیگری لازم است.

راهنمای خرید کابل صدا با کیفیت

هدف اصلی کابل صدا انتقال سیگنال الکتریکی از یک قطعه به قطعه دیگر بدون کاهش قابل توجه سیگنال یا ایجاد نویز است. کابل‌های گران‌قیمت و با کیفیت صوتی وجود دارند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیگنال را بکر و بدون نویز نگه دارند. اکثر نوازندگان به این سطح از اجرای کابل برای تجهیزات صحنه خود نیاز ندارند، اما همچنان، شما کابل‌هایی با کیفیت بالا می‌خواهید. کابل‌های باکیفیت، صدای بهتری ارائه می‌دهند. در مورد کابل‌های راه‌اندازی استودیو، کیفیت انتقال سیگنال‌ها بدون نویز برای ضبط، میکس و مسترینگ با کیفیت بالا ضروری است.

سایر ویژگی‌ها، مانند اتصالات با روکش طلا و سیم مسی بدون اکسیژن، لزوما مهم نیستند. آبکاری طلا ممکن است مقاومت را کاهش دهد، اما بیشتر از آبکاری نیکل در معرض ساییدگی است، بنابراین ممکن است برای کانکتورهایی که زیاد وصل یا جدا شده‌اند، مشکلی ایجاد شود. سیم بدون اکسیژن ممکن است کمی مقاومت کمتری داشته باشد، اما هادی‌های بزرگتر کمک بیشتری می‌کنند. شما عمدتاً کابل‌هایی می‌خواهید که انعطاف‌پذیر، بادوام و دارای سخت‌افزار با کیفیت و اتصالات خوب لحیم شده باشند.

محافظ کابل – راهنمای خرید کابل صدا

تمام کابل‌های صوتی به استثنای سیم‌های بلندگو و کابل‌های نوری برای محافظت از سیگنال در برابر تداخلی که باعث ایجاد نویز می‌شود، محافظت می‌شوند. محافظ اغلب یک نوار سیمی است که عایق را برای رسانای مرکزی احاطه می‌کند. هدف محافظت از سیگنال در برابر منابع نویز مانند انتقال رادیویی، سیم‌های برق متناوب، نورهای فلورسنت، دیمرهای رئوستات و برخی لوازم خانگی است.

هنگامی که صدای رادیو را از طریق آمپر خود می‌شنوید، معمولاً به این معنی است که محافظ اطراف اجزای تقویت آمپر شما ناکافی است. محافظ خوب تداخل را مسدود می‌کند و همچنین ممکن است به عنوان یک زمین عمل کند. انواع مختلفی از محافظ وجود دارد. اینها انواعی هستند که اغلب آنها را پیدا خواهید کرد:

سپر بافته (Braided Shield)

رایج‌ترین آنها سپر بافته است. رشته‌های سیم کوچک بافته می‌شوند تا یک غلاف در اطراف عایق سیم رسانای سیگنال ایجاد کنند. این نوع محافظ انعطاف‌پذیر و بادوام است. کابل‌های میکروفن و ابزارآلات موسیقی روی صحنه دائماً خم می‌شوند، کشیده می‌شوند و روی آن‌ها قرار می‌گیرند و محافظ‌های بافته شده در این شرایط به بهترین وجه خود را حفظ می‌کنند.

محافظ کابل - راهنمای خرید کابل صدا

سرو یا سپر مارپیچی (Serve or Spiral-Wrapped Shield)

نوع دیگری از حفاظ، سپر مارپیچ است. این غلاف با پیچیدن یک نوار مسطح از رشته‌های سیم در اطراف سیم‌های مرکزی به صورت مارپیچ تشکیل می‌شود. سپر مارپیچی، در حالی که فاقد استحکام کششی یک سپر بافته است، نسبت به سپر بافته انعطاف‌پذیرتر است، زیرا در هنگام خم شدن کابل کشیده می‌شود. در برابر تداخل فرکانس رادیویی (RF) مقاومت کمتری دارد، زیرا در واقع یک سیم پیچ است و اندوکتانس(inductance) دارد. همچنین ساخت آن آسان‌تر است، بنابراین کابل‌هایی که محافظ مارپیچی دارند، معمولا ارزان‌تر هستند.

محافظ کابل - راهنمای خرید کابل صدا

سپر فویل

سپر فویل یک لوله آلومینیومی است. پوشش 100% را فراهم می‌کند، اما از آنجایی که آلومینیوم رسانای ضعیف الکتریسیته است، در انتقال سیگنال نیز اختلال ایجاد می‌کند. حفاظ فویل ارزان و آسان ساخته می‌شود، اما همچنین شکننده است و با خم شدن مکرر به راحتی خراب می‌شود. بهتر است در کابل‌های پچ کوچک و کابل‌های استریو که پس از اتصال زیاد حرکت نمی‌کنند، استفاده شود.

محافظ کابل - راهنمای خرید کابل صداخلاصه‌ی راهنمای خرید کابل صدا

در این مقاله ما سعی کردیم تمامی نکاتی که باید در رابطه با کابل صدا و انتقال صدای بهتر بدانید، در اختیار شما قرار دهیم. اگر هنوز هم نمی‌دانید کدام کابل برای شما مناسب است. با مشاوران نارستان تماس برقرار کنید تا پاسخ سوالهایتان را بدست آورید.

1 دیدگاه در “راهنمای خرید کابل صدا – چگونه کابل صدای مورد نیازمان را انتخاب کنیم؟

  1. ریحانه علیزاده گفت:

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    من هم می خوام چند تا محصول خوب دیگه معرفی کنم:
    کابل صوتی و تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *