استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10 بدون استفاده از نرم افزارهای جانبی، این که شما یک تولید کننده محتوا، برنامه نویس، تحلیلگر داده یا گیمر هستید فرقی ندارد داشتین یک سیستم با صفحه نمایش‌های متعدد نه تنها کار جالبی است بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا به طور همزمان با چند برنامه کار کنید و عملکرد مالتی تسکینگ شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کنید.

با این حال استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10 زمانی عملی می‌شود که شما تنظیمات را به درستی انجام داده باشید. خوشبختانه خود ویندوز 10 با قابلیت‌ها و تنظیماتی که ارائه می‌دهد به شما این امکان را می‌دهد بدون نصب برنامه‌های جانبی از 1، 2، 3، 4 و حتی تعداد بیشتری مانیتور استفاده کنید و از بهترین تجربه دسکاپ پشتیبانی می‌کند.

در این راهنما ما آموزش تنظیم صفحه نمایش‌های متعدد در ویندوز 10 را به شما اموزش خواهیم داد. قبل از اینکه ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید مطمئن شوید که تمام کابل‌های لازم را به مانیتور و سیستم وصل کرده اید.

نحوه تنظیم مجدد چند صفحه نمایش متعدد در ویندوز 10

گرچه شما می‌توانید مانیتور را به هر کدام از پورت‌های ویدیوی موجود وصل کنید اما هنگام تنظیم دو یا سه مانیتور به راحتی می‌توانید آنها را به ترتیب اشتباه وصل کنید، در حالی که مانیتورها هنوز هم کار می‌کنند ممکن است تا زمانی که آنها را به طر صحیح تنظیم نکنید در هنگام کار با ماوس یا برنامه‌ها با مشکل مواجه شوید. برای تنظیم مجدد مانیتورها در ویندوز 10 به این صورت عمل می‌کنیم:

Settings را باز کنید. بعد به مسیر System>Display بروید. حالا در قسمت Select and rearrange displays هر مانیتور را با توجه به چیدمان فیزیکی که روی میز کارتان دارند بکشید و رها کنید تا مرتب شوند. بعد دکمه Apply را کلیک کنید.

استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10 بدون استفاده از نرم افزارهای جانبی

نحوه تنظیم مقیاس و چیدمان چند مانیتور در ویندوز 10

هنگام اتصال یک یا چند مانیتور به سیستم، ویندوز 10 وظیفه تشخیص و پیکربندی بهینه ترین تنظیمات را به عهده می‌گیرد، اما بسته به نیاز شما ممکن است نیاز به تنظیم مقیاس، وضوح تصویر و چیدمان دیگری داشته باشید.

انتخاب مقیاس مناسب

ویندوز 10 به شما این امکان را می‌دهد تا تنظیمات مقیاس را هنگام استفاده از مانیتورهای مختلفی که دارای اندازه‌های متفاوت و وضوح متفاوتی هستند را انجام دهید. برای انتخاب مقیاس مناسب به نیاز شما به این صورت عمل می‌کنیم:

Settings را باز کنید. بعد به مسیر System>Display بروید. حالا در قسمت Select and rearrange displaysمانیتوری که می‌خواهید تنظیم کنید را انتخاب کنید. از منوی کرکره ای Change the size of text, apps, and other items مقیاس مناسب خود را انتخاب کنید.

ممکن است نیاز باشد شما این مراحل را چند بار تکرار کنید تا به وسیله ازمایش و خطا به مقیاس مورد نظر خود دست پیدا کنید. بعد از نهایی شدن گزینه Sign-out را کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10 بدون استفاده از نرم افزارهای جانبی

استفاده از مقیاس سفارشی سازی شده

اگر هیچ کدام از گزینه‌های بالا برای شما کار نمی‌کند می‌توانید از مقیاس سفارشی سازی شده استفاده کنید، برای این کار Settings را باز کنید. بعد به مسیر System>Display بروید. حالا در قسمت Select and rearrange displaysمانیتوری که می‌خواهید را انتخاب کنید در قسمت Scale and layout گزینه Advanced scaling settings را انتخاب کنید.

در زیر قسمت Custom scaling شما می‌توانید مقیاس را بر اساس 100 تا 500 درصد انتخاب کنید. در نهایت دکمه Apply را کلیک کنید. بعد از انجام این مراحل از اکانت خود خارج شوید و دوباره وارد سیستم شوید تا بتوانید تنظیمات جدید را تست کنید، اگر مقیاس مورد استفاده مطابق خواسته تان نبود می‌توانید همین مراحل را تکرار کنید و یک مقیاس متفاوت را امتحان کنید.

استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10 بدون استفاده از نرم افزارهای جانبی

استفاده از دو یا چند مانیتور و استفاده ار رزولوشن مناسب

معمولا بعد از اتصال مانیتور ویندوز 10 به طور خودکار از رزولوشن پیشنهادی خود استفاده می‌کند اما شما می‌توانید به صورت دستی رزولوشن صفحه نمایش خود را تغییر دهید برای این کار به این صورت عمل می‌کنیم:

Settings را باز کنید. بعد به مسیر System>Display بروید. حالا در قسمت Select and rearrange displaysمانیتوری که می‌خواهید را انتخاب کنید در قسمت Scale and layout از منوی کرکره ای Resolution رزولوشن مورد نیاز خود را بر اساس پیکسل مشخص کنید. در اینجا هم باز ممکن است این مراحل را چند بار تکرار کنید تا به وضوح مورد نظر خود دست پیدا کنید.

استفاده ار رزولوشن مناسب

استفاده از جهت مناسب

ویندوز 10 به شما اجازه می‌دهد جهت صفحه نمایش خود را به صورت افقی یا عمودی در بیاورید که این قابلیت هنگامی که از مانیتورهای دارای استند استفاده می‌کنید که می‌چرخند بسیار کاربردی است. برای تغییر جهت بر اساس مانیتوری که دارید به این صورت عمل می‌کنیم:

Settings را باز کنید. بعد به مسیر System>Display بروید. حالا در قسمت Select and rearrange displaysمانیتوری که می‌خواهید را انتخاب کنید در قسمت Scale and layout از منوی کرکره ای Orientation جهت مناسب را انتخاب می‌کنیم. علاوه بر این شما می‌توانید با کلید‌های میانبر Ctrl + Alt + arrow برای انتخاب جهت صفحه نمایش استفاده کنید. به عنوان مثال با استفاده از کلیدهای Ctrl+Alt و فلش سمت راست می‌توانید جهت صفحه نمایش را 90 درجه بچرخانید.

استفاده از جهت مناسب

نحوه نمایش یک تصویر در دو مانیتور یا نمایش دو تصویر متفاوت در دو مانیتور کامپیوتر

شما می‌توانید با استفاده از تنظیمات داخلی، حالت نمایش مانیتورهای خود را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر از مانیتور دوم استفاده می‌کنید می‌توانید صفحه نمایش مانیتور اول را به مانیتور دوم گسترش دهید، یا می‌توانید از یک تصویر در دو مانیتور استفاده کنید. از از لپ تاپ یا مانیتور اکسترنال استفاده می‌کنید حتی می‌توانید صفحه نمایش اصلی را غیرفعال کنید و تنها از مانیتور دوم خود استفاده کنید. خب برای انجام این کارها به این صورت عمل می‌کنیم:

Settings را باز کنید. بعد به مسیر System>Display بروید. حالا در قسمت Select and rearrange displaysمانیتوری که می‌خواهید را انتخاب کنید در قسمت Multiple displays حالت نمایش مورد نظر خود را انتخاب کنید:

  • Duplicate desktop همان تصاویر صفحه نمایش اول را تکرار می‌کند.
  • Extend تصاویر صفحه نمایش اول را به صفحه نمایش دوم گسترش می‌دهد.
  • Disconnect this display مانیتور انتخاب شده را غیرفعال می‌کند.

علاوه بر روش بالا، ویندوز به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از کلیدهای میانبر Windows key + P حالت نمایش را انتخاب کنید. با فشار دادن این کلید‌ها یک صفحه با چهار گزینه زیر به شما نمایش داده می‌شود:

  • PC screen only تنها از صفحه نمایش اصلی استفاده شود.
  • Duplicate همان تصاویر صفحه نمایش اول را تکرار می‌کند.
  • Extend تصاویر صفحه نمایش اول را به صفحه نمایش دوم گسترش می‌دهد.
  • Second screen only تنها از صفحه نمایش دوم استفاده شود.

آموزش جامع استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10 بدون استفاده از نرم افزارهای جانبی

نحوه مدیریت پیشرفته صفحه نمایش در ویندوز 10

همیشه تغییر تنظیمات پیشنهادی ایده خوبی نیست چونکه این تغییرات به طور یکسان در تمام مانیتورها ایجاد نمی‌شود و گاهی اوقات ممکن است برای بهبود دقت رنگ و حذف لرزش صفحه تنظیماتی را انجام دهیم.

استفاده از دو یا چند مانیتور و تنظیم پروفیل رنگ سفارشی

اگر مانیتورهای شما رنگ‌ها را به صورت دقیقی نمایش نمی‌دهند می‌توانید با استفاده از مراحل زیر برای بهبود رنگ یک پروفیل رنگ سفارشی ایجاد کنید.

Settings را باز کنید و به مسیر Sysyem> Display بروید و گزینه Advanced display settings را کلیک کنید. مانیتوری که می‌خواهید رنگ را برای آن تنظیم کنید را انتخاب کنید و گزینه Display adapter properties را انتخاب کنید. سربرگ Color Management و بعد دکمه Color Management را انتخاب کنید. حالا سربرگ Devices را انتخاب کنید و از لیست مانیتور خود را انتخاب کنید.

گزینه Use my settings for this display را تیک بزنید و دکمه Add را کلیک کنید. در صفحه Associate Color Profile دکمه Browse را کلیک کنید و پروفیل رنگ جدید را پیدا کنید. روی فایل .icm دو بار کلیک کنید تا پروفیل رنگ جدید نصب شود و در آخر دکمه Close را کلیک کنید.

نحوه مدیریت پیشرفته صفحه نمایش در ویندوز 10

استفاده از دو یا چند مانیتور و تغییر سرعت رفرش

معمولا سرعت رفرش 59 یا 60 هرتز برای کار با کامپیوتر مناسب است اما اگر متوجه تاخیر می‌شوید و مانیتور شما از سرعت رفرش بالاتری پشتیبانی می‌کند می‌توانید یک تجربه بهتر و بدون لگ را تجربه کنید.

Settings را باز کنید و به مسیر Sysyem> Display بروید و گزینه Advanced display settings را کلیک کنید. مانیتوری که می‌خواهید سرعت رفرش را برای آن تنظیم کنید را انتخاب کنید و گزینه Display adapter properties را انتخاب کنید. سربرگ Monitor را انتخاب کنید. در قسمت Monitor Settings از منوی کرکره ای سرعت رفرش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تغییر سرعت رفرش

نحوه نمایش نوار کار یا Taskbar در چند مانیتور

در هنگام استفاده از دو یا چند مانیتور ، نوار کار به طور پیش فرض فقط در صفحه اصلی نمایش داده می‌شود، اما شما می‌توانید با انجام تنظیمات زیر نوار کار را در تمام مانیتورها نمایش دهید.

به مسیر Settings>Personalization>Taskbar بروید در قسمت Multiple display گزینه Show taskbar on all displays را فعال کنید.

نحوه نمایش نوار کار یا Taskbar در چند مانیتور

نحوه نمایش یک پس زمینه در چند مانیتور

در هنگام استفاده از دو یا چند مانیتور در ویندوز 10، تنظیم تصویر پس زمینه در هر صفحه نمایش یکی از مهمترین سفارشی سازی هایی است که می‌توانید انجام دهید.

به مسیر Settings>Personalization>Backgroundبروید از منوی کرده کره ای Background گزینه Slideshow را انتخاب کنید. دکمه Browse را کلیک کنید، پوشه تصاویری که می‌خواهید به عنوان پس زمینه نشان داده شود را انتخاب کنید. دکمه Select this folder را کلیک کنید.

از منوی کرکره ای Change picture every استفاده کنید و فرکانس چرخش را انتخاب کنید. سوئیچ Shuffle را فعال کنید. اکر می‌خواهید از عکس هایی با اندازه‌های مختلف استفاده کنید می‌توانید از منوی کرکره ای Choose a fit استفاده کنید و گزینه Fill را انتخاب کنید.

نحوه نمایش یک پس زمینه در چند مانیتور

استفاده از دو یا چند مانیتور و به کارگیری پس زمینه‌های مختلف در آن ها

اگر می‌خواهید هر مانیتور دارای تصویر پس زمینه متفاوت باشد کافیست به مسیر Settings>Personalization>Backgroundبروید و از منوی کرکره ای Background گزینه Picture را انتخاب کنید.

حالا دکمه Browse را انتخاب کنید و عکسی که می‌خواهید به عنوان پس زمینه نمایش داده شود را انتخاب کنید و دکمه Choose picture را بزنید. روی عکس کلیک راست کنید و مانیتوری که می‌خواهید این عکس در پس زمینه آن نمایش داده شود را انتخاب کنید. برای مانیتورهای دیگر همین مراحل را تکرار کنید.

نحوه استفاده از پس زمینه‌های متفاوت در مانیتورهای متفاوت