ما در این مقاله روش شناسایی حافظه خراب و تست سلامت حافظه رم لپ تاپ و کامپیوتر را به شما آموزش می‌دهیم. گرچه خراب شدن حافظه رم به ندرت اتفاق می‌افتد اما وقت هایی هم پیش می‌آید که این اتفاق بیافتد.

به طور کلی حافظه رم (RAM) هیچ قطعه متحرکی ندارد و از برق بسیار کمی استفاده می‌کنند. اما از آنجاییکه حافظه رم یکی از قطعات مهم سیستم دسکتاپ یا لپ تاپی است، هر گونه مشکل یا خرابی در آن بلافاصله منجر به مشکلات عملکردی در سیستم شما می‌شود.

اینکه بلافاصله بتوانیم مشکلات رم را تشخیص دهیم کار مشکلی است چونکه اکثر سیستم‌ها دارای چند حافظه رم هستند و همه این رم‌ها با هم خراب نمی‌شود. هنگامی که یک رم به درستی کار نمی‌کند انواع رفتارهای عجیب و غریب از سیستم رخ می‌دهد که در ادامه برخی از علائم خراب شدن حافظه در سیستم را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

 2 روش شناسایی حافظه خراب و تست سلامت حافظه رم لپ تاپ و کامپیوتر

نشانه‌ها و علام خراب شدن حافظه رم (RAM)

  1. وقتی که شما از برنامه‌های سیستم خود استفاده می‌کنید سیستم برای چند دقیقه هنگ می‌کند. برای مثال ممکن است برای باز کردن برنامه ورد 2 دقیقه و برای باز کردن مرورگر اینترنت اکسپلورر 3 تا 4 دقیقه منتظر بمانید. معمولا این مشکلات عملکردی با مشکلاتی که یک ویروس یا نرم افزار مخرب به وجود می‌آورد اشتباه گرفته می‌شود.
  2. با خراب شدن رم صفحه آبی مرگ به شما نمایش داده می‌شود اما این صفحه هم ممکن است به دلیل اضافه کردن یک قطعه سخت افزاری و یا نصب یک برنامه جدید نیز رخ دهد. اگر صفحه آبی مرگ را دریافت می‌کند و هیچ درایو جدید یا بروزرسانی ویندوز را نصب نکرده‌اید ممکن است این صفحه به علت خراب شدن رم به شما نمایش داده شود.
  3. اگر حافظه رم سیستم شما خراب شده باشد شما وقتی که در نیمه کار خود هستید سیستمتان به صورت ناگهانی ریستارت می‌شود. عوامل دیگری نیز می‌توانند موجب ایجاد این مشکل شوند که نیاز به بررسی دارند.
  4. اگر شما متوجه خراب شدن فایل هایتان می‌شوید و اطلاعاتتان به درستی ذخیره نمی‌شود می‌توانید شناسایی مشکل را به هارد یا حافظه محدود کنید. اگر هارد را تست کردید و متوجه شدید که همه چیز حوب کار می‌کند پس این خطاهای خواندن / نوشتن می‌تواند زمانی که فایل‌ها در رم ذخیره می‌شوند ایجاد شوند.
  5. ظاهر شدن خط‌ها و رنگ‌های عجیب و غریب روی صفحه نمایش یکی دیگر از علائم خراب شدن حافظه رم سیستم است و موجب نمایش بد اطلاعات در سیستم می‌شود.
  6. وقتی که سیستم خود را بوت می‌کنید . یک یا چند بوق ممتمد را می‌شنوید باید بدانید که تولید کننده شما مشکل حافظه را با یک سری از بوق‌ها به شما گزارش می‌دهد.

تشخیص مشکلات رم (RAM)

مرحله بعدی این است که تعیین کنیم که آیا حافظه رم ی که به طور فیزیکی روی سیستم نصب شده است باعث ایجاد مشکلاتی همچون نمایش صفحه آبی، ریستارت شدن مداوم سیستم، هنگ کردن سیستم و غیره شده است یا خیر.

شما می‌توانید از طریق نرم افزار و یا از طریق واررسی سخت افزار مشکلات رم را بررسی کنید. اگر چند حافظه رم دارید روش ایده آل این است که کامپیوتر را باز کنید و یکی از رم‌ها را بردارید و عملکرد رم‌های دیگر را تست کتید.

اگر مشکل باز ادامه داشت می‌توانید رم دیگر را بردارید و فرآیند تست را انجام دهید. اما اگر یک حافظه رم دارید باید یک حافظه رم سازگار با سیستم را برای تست کردن پیدا کنید. روش‌های نرم افزاری تست و شناسایی حافظه رم را می‌توانید در ادامه مطالعه بفرمایید.

 تست سلامت حافظه رم با اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

برای باز کردن ابزار تست Windows Memory Diagnostic شما باید منوی Start را باز کنید و عبارت Windows Memory Diagnostic را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. شما می‌توانید به جای این کار دکمه ویندوز و R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود حالا mdsched.exe را تایپ و اینتر کنید.

اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

حافظه خراب

حالا برای انجام تست نیاز هست که سیستم ریبوت شود. توجه داشته باشید که تا زمانی که سیستم شما در حال انجام این تست است شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید. برای موافقت با ریستارت شدن سیستم گزینه Restart now and check for problems (recommended) را کلیک کنید.

اما قبل از ان مطمئن شوید که کارهایی که دارید (مانند برنامه ورد باز شده ) را ذخیره کرده اید. بعد از کلیک این گزینه سیستم شما بلافاصله ریستارت می‌شود.

اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

 بعد از ریستارت شدن سیستم صفحه آبی Windows Memory Diagnostics Tool ظاهر خواهد شد. شما فقط باید منتظر بمانید تا تست اجرا می‌شود. این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد. بعد از اینکه تست تمام شد پیغامی در قسمت Status به شما نمایش داده می‌شود که در صورتی که با مشکل خراب شدن رم مواجه شده باشید در این قسمت به شما اعلام خواهد شد.

اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

وقتی که تست حافظه رم تمام شد و پیغام را مشاهده کردید سیستم به صورت خودکار ریستارت می‌شود و به دسکتاپ ویندوز بر می‌گرد. اما کاربران ویندوز 10 ممکن است به صورت خودکار پیغام خرابی رم سیستم را مشاهده نکنند.

این دسته از کاربران باید در منوی Start عبارت Event Viewer را تایپ و برنامه را پیدا و باز کنند. کاربران ویندوز 7 می‌توانند با فشار دادن دکمه ویندوز و R و تایپ eventvwr.msc و اینتر به این برنامه راه پیدا کنند.

تست سلامت حافظه رم با اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

در پنجره باز شده به مسیر Windows Logs > System بروید. در اینجا شما لیستی از رخداد‌ها را مشاهده خواهید کرد. از پنل سمت راست Find را کلیک کنید.

تست سلامت حافظه رم با اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

حافظه خراب

و در کادر عبارت MemoryDiagnostic را تایپ کنید و دکمه Find Next را کلیک کنید. شما می‌توانید نتایج را در پایین پنجره مشاهده کنید.

 شناسایی حافظه خراب با بوت و اجرای MemTest86

اگر شما به دنبال تست رم قوی هستید می‌توانید MemTest86 را دانلود و استفاده کنید. این تست ممکن است مشکلاتی که راه حل قبلی شناسایی نکرده است را پیدا و به شما نمایش دهد. نسخه پولی این برنامه شامل قابلیت‌های زیادی است اما نسخه رایگان آن کار شما را راه می‌اندازد و لازم نیست برنامه را خریداری کنید. MemTest86 توسط مایکروسافت تایید شده است پس حتی در سیستم هایی که دارای قابلیت فعال شده Secure Boot هستند نیز کار می‌کند. MemTest86 به دو شکل ایمیج ISO ( که می‌توان روی سی دی یا دی وی دی رایت کرد) و ایمیج USB ( که می‌توانید به یک فلش مموری کپی کنید) وجود دارد.

تست سلامت حافظه رم با اجرای ابزار Windows Memory Diagnostic

حافظه خراب

وقتی که سی دی یا فلش بوتیبل را ساختید سیستم خود را راه اندازی کنید و سیستم را از فلش مموری یا سی دی بوت کنید. وقتی که سیستم از طریق فلش بوت شد به صورت خودکار حافظه رم شما اسکن می‌شود و اگر مشکلی پیدا شد به شما اطلاع رسانی می‌شود. وقتی که تست انجام شد می‌توانید دکمه Esc را فشار دهید و از برنامه خارج شوید و سیستم خود را راه اندازی مجدد کنید.

شناسایی مشکلات رم با بوت و اجرای MemTest86

اگر از طریق هر یک از روش‌های تست حافظه رم متوجه شدید که Ram شما خراب شده است باید حتما رمی که سازگار با مادربردتان است را برای خرید انتخاب کنید.