QoS مخفف عبارت Quality of Service و به معنای کیفیت سرویس می‌باشد. QoS قابلیت مهمی برای مدیریت پهنای باند و سرعت اینترنت می‌باشد. برای مدیریت سرعت اینترنت برای هر کاربری نیاز است تا به درستی سرعت مجاز مورد نیاز تعیین شود. در این پست شما نحوه تنظیم QoS را برای تعیین محدودیت سرعت اینترنت و افزایش کیفیت سرویس اینترنت را یاد خواهید گرفت. قبل از پیکربندی تنظیمات کنترل پهنای باند در هر روتر ابتدا باید نحوه استفاده از QoS را برای محدود گردن پهنای باند و مدیریت و کنترل سرعت روتر را درک کنید. همچنین باید بدانید که چه کسی از وای فای شما استفاده می‌کند.

QoS چیست؟

قابلیت Quality of service در روتر به طور کلی یک گزینه مدیریتی است و برای تنظیم محدودیت سرعت برای هر آدرس IP برای کاربران LAN و وای فای استفاده می‌شود. مدیریت پهنای باند برای هر آدری IP در اولویت قرار دارد تا کاربری که مهم است سرعت را بدست گیرد. با فعال کردن تنظیمات QoS می‌توانید محدوده egress bandwidth و محدوده Ingress Bandwidth را تنظیم کنید.

egress bandwidth به معنای سرعت آپلود اینترنت و Ingress Bandwidth به معنای سرعت دانلود اینترنت می‌باشد. در اکثر روترها شما می‌توانید تنظیمات کنترل پهنای باند را با محدودیت سرعت بر اساس اولویت کاربر و سرویس را انجام دهید. اما با تنظیمات QoS روتر نت گیر می‌توانید به بسیاری از قابلیت‌های جالب دست پیدا کنید.

نحوه راه اندازی کنترل پهنای باند با QoS در روتر وای فای TP-Link

در این آموزش ما از روتر وای فای تی پی لینک برای مدیریت پهنای باند با اولویت بندی ترافیک استفاده می‌کنیم، بنابراین مراحل ساده ای را برای فعال کرد قابلیت کنترل پهنای باد در روتر تی پی لینک باید دنبال کنیم.

مرحله اول – لاگین شدن

به روتر وای فای لاگین کنید. از آدرس آی پی پیش فرض یا آدرس IP و نام کاربری و رمز عبوری که تغییر داده‌اید استفاده کنید. معمولا نام کاربری و رمز عبور پیش فرض admin/admin است.

نحوه راه اندازی قابلیت QoS برای تنظیم محدودیت سرعت اینترنت برای کاربر وای فای

مرحله دوم – بدست آوردن آدرس مک دستگاه

 حالا به مسیر DHCP – Address reservation بروید. در داخل گزینه Address reservation شما می‌توانید جزئیات موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ‌های متصل شده را مشاهده کنید. آدرس مک کاربری که می‌خواهید سرعت اینترنت ثابتی داشته باشد را کپی کنید. بعد دکمه Add New را کلیک کنید.

  • IP را با هم آی دی مکی که در مراحل قبل کپی کردید رزرو کنید.
  • در فیلد Mac Address آدرس مک را پیست کنید.
  • در فیلد Reserved IP Address آدرس آی پی آزادی که توسط هیچ دستگاهی استفاده نشده را وارد کنید.
  • و در نهایت دکمه Save را کلیک کنید.

نحوه راه اندازی قابلیت QoS برای تنظیم محدودیت سرعت اینترنت برای کاربر وای فای

مرحله سوم – استفاده از تنظیمات اولویت بندی ترافیک پهنای باند اینترنت

قبل از استفاده از محدود کننده پهنای باند که محدوده سرعت اینترنت را برای هر آدرس IP تعیین می‌کند باید اول یک جدول آدرس IP اولویت بندی ترافیک ایجاد کنید. برای ایجاد لیست توزیع شده آدرس آی پی، براساس اولویت کاربر اینترنتی برای استفاده از اینترنت به هر کاربر پهنای باند مناسبی را اختصاص می‌دهیم.

  • کاربر مدیر با آدرس آی پی 192.168.1.10  تا 192.168.20 = 2 مگابیت در ثانیه
  • تیم حسابداری با آدرس آی پی 192.168.1.21 تا 192.168.1.30 = 1.5 مگابیت در ثانیه
  • تیم فروش با آدرس آی پی 192.168.1.31 تا 192.168.1.40 = 1 مگابیت در ثانیه
  • تیم فنی با آدرس آی پی 192.168.41 تا 192.168.1.50 = 2 مگابیت در ثانیه

این روش مناسبی برای تعیین محدود مجازه سرعت می‌باشد که پهنای باند را بر حسب اولویت به کارمندان دفتر اختصاص می‌دهد.

مرحله چهارم – نحوه کنترل سرعت اینترنت با QoS

ابتدا تنظیمات کنترل پهنای باند را در روتر فعال کنید. و محدوده egress bandwidth و محدوده Ingress Bandwidth را برای مدیریت محدودیت پهنای باند تنظیم کنید. Bandwidth control را کلیک کنید.

Bandwidth control را فعال کنید. Egress Limit (UPLOAD)  و INGRESS LIMIT (Download) را تنظیم کنید. در اینجا اگر شما می‌خواهید سرعت اینترنت را به 20 مگابیت در ثانیه محدود کنید باید از 20000 استفاده کنید. در نهایت دکمه Save را کلیک کنید تا تغییراتی که ایجاد کرده‌اید ذخیره شود.

مرحله چهارم – نحوه کنترل سرعت اینترنت با QoS

مرحله پنجم – اضافه کردن محدوده ترافیک بر اساس Reserved IP Address

حالا برای کنترل پهنای باند در روتر خانگی به مسیر Bandwidth control—Rule List بروید و دکمه Add New را کلیک کنید.

برای تنظیمات Bandwidth Control Rule به صورت زیر عمل کنید:

  • مانند تصویر زیر Enable را انتخاب کنید.
  • در قسمت IP Range از رنج آدرس آی پی که در بالا بدان اشاره کردیم استفاده کنید.
  • در Port Range می‌توانید از 1 تا 65535 استفاده کنید.
  • در قسمت Protocol گزینه All را انتخاب کنید.
  • در قسمت Egress Bandwidth حداقل و حداکثر سرعت دانلود را برای هر آی پی مشخص کنید.
  • در قسمت Ingress Bandwidth حداقل و حداکثر سرعت آپلود را مشخص کنید.

مرحله پنجم – اضافه کردن محدوده ترافیک بر اساس Reserved IP Address

دکمه Save را کلیک کنید تا Traffic limit Rules برای مدیریت کنترل پهنای باند ایجاد شود. شما می‌توانید همه قوانین را در گزینه bandwidth control Rule List مشاهده کنید. برای حذف پهنای باند برای هر IP خاص می‌توانید این قانون را از لیست حذف کنید.

مرحله پنجم – اضافه کردن محدوده ترافیک بر اساس Reserved IP Address

در این آموزش شما نحوه تنظیم محدودیت سرعت اینترنت برای روتر وای فای تی پی لینک را یاد گرفتید. چنانچه در زمینه این مقاله سوال یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.